Cum vrea Firea să reglementeze taximetria: gata cu Uber în București?

de: Răzvan Băltărețu
19 12. 2017

Gabriela Firea, primar București, a prezentat un proiect prin care să fie reglementate Uber, Taxify și alte soluții similare. Și e pe cât de prost te așteptai. 

Primăria București a spus că vrea să creeze un regulament pentru funcționarea Uber și Taxify în București. Ciprian Ciucu, consilier în Primăria Generală, susține pe Facebook că pe ordinea suplimentară a fost convocată ședința comisiei de transport a Consiliului General cu 15 minute înainte de ședința de Consiliu. Astfel, timpul de dezbatere per proiect a fost mult redus. „Gata cu Uber în București, așa vrea Firea/PSD“, și-a început Ciucu mesajul.

Proiectul pe care Primăria vrea să-l treacă mai departe presupune ca Uber, Taxify și soluții similare să devină fix companii de taxi, cu sistemul învechit de dispecer. „[…] dispecerizare prin orice alte mijloace – activitate desfășurată de către un dispecerat de taxi autorizat de către autoritatea de autorizare pentru a prelua comenzi on-line efectuate pe site-ul web al unui dispecerat taxi autorizat și de a le transmite prin stația radio de emisie – recepție către taximetrist“, se arată în proiect.

„[…] aplicația informatică reprezintă un program software care este instalat și funcționează pe un dispozitiv mobil sau fix, program ce este proprietatea exclusivă a dispeceratului taxi autorizat, având aceeași denumire cu cea a dispeceratului taxi autorizat“, se mai arată în acest proiect.

Altfel spus, dacă ai citit cele de mai sus, Primăria vrea ca opțiunea de „autorizare” pe care o poate emite să acopere tot ce înseamnă soluție informatică: Uber, Taxify, Clever și care vor mai veni. Astfel, împiedică fix ideea de descentralizare propuse de aceste servicii.

Dispeceratul e un bolovan inutil pentru un serviciu ca Uber

Mai mult, există și articolul 21, alineat (1): „Pe teritoriul municipiului București serviciile de dispecerat sunt obligatorii pentru toate taxiurile transportatorilor autorizați și nu se pot executa decât de dispecerii taxi autorizați de Autoritatea de Autorizare a Primăriei Municipiului București, în condițiile în care se asigură posibilitatea clientului de a apela la acesta servicii prin comenzi telefonice sau prin alte mijloace, inclusive aplicațiile de tip on-line care se identifică obligatoriu cu dispeceratul al cărui nume este trecut în autorizația de dispecerat emisă de Autoritatea de Autorizare a Primăriei Municipiului București”, se mai arată în această propunere de regulament.

Nerespectarea obligațiilor poate duce la amenzi de 4.500 – 5.000 de lei. Da, amenda se aplică și în cazul transportului neautorizat.

Firea a spus că acest proiect va aduce îmbunătățiri regulamentului taximetriei, dar fix asta e problema: aduce îmbunătățiri în sensul că aduce mai mulți bani per dispecerat și per autorizare, nerezolvând problema transportului în Capitală.

Subiectul era reglementarea Uber. Primăria reglementează și ținuta

O perdea de fum trasă de Primărie este că „șoferii sunt obligați să aibă o ținută decentă, comportament și limbaj adecvat, să nu dea muzică tare, să nu vorbească la telefon, să nu dea SMS-uri, să nu angajeze cu clientul discuții și subiecte sensibile despre politică, religie și sexualitate etc.“, care nu înseamnă mare lucru.

Mai mult, Firea a spus că toți taximetriștii trebuie să aibă aplicații. Ceea ce înseamnă o piață imensă de capitală pentru cei care vor dezvolta aceste soluții tehnice și nu vor fi terțe, așa cum sunt Clever, Uber sau Taxify acum.

Articolul va fi actualizat pe măsură ce apar informații noi.